Overslaan en naar de inhoud gaan

Wijsheden voor de motard

 

Een moto valt niet om zonder publiek.
De kans dat een moto omvalt is recht evenredig met de grootte van het publiek en het ego van de eigenaar.
De nood om naar't toilet te gaan voel je pas als je je regenpak aanhebt.
Je zult pas merken dat je sleutels nog in je broek zitten als je je handschoenen reeds aanhebt.
Dat onderdeel dat je echt dringend nodig hebt zal steeds in backorder blijken te zijn.
Niets is moeilijker te starten dan die tweedehandse moto die je aan een mogelijke koper wil tonen
Je zal nooit een lekke band hebben, behalve dan als je je bandreparatie-set thuis hebt gelaten.
Universeel passende accessoires zijn zo genoemd omdat ze zonder aanpassingen geen enkele moto in dit universum passen.
Als je,rijdend, op het linker handvat duwt, gaat de moto naar links, duw je rechts, gaat de moto naar rechts. Behalve als je blijft naar een kant duwen, dan gaat de moto naar beneden.Rijden is niet gevaarlijk. Vallen is gevaarlijk.Het is altijd beter langs de zijlijn te staan, en te wensen dat je op het circuit was, dan op het circuit te zijn en te wensen dat je aan de zijlijn stond.
De enige keer dat je teveel benzine hebt is als je moto in brand staat.
Het achterwiel is niet meer dan een grote ventilator die de motard fris houd en zijn achterste ontspant. Neemt hij een bocht te snel en het gebruik van zijn achterrem laat die grote ventilator stoppen, dan zal je zien dat de motard zal beginnen zweten en zijn achterste verkrampt.
In twijfel, vertraag. Nooit heeft iemand met iets te traag gebotst.
Een goede rit is er een waar je kan vandaan wandelen. Een prachtige rit is er een waarna je de moto nog kan gebruiken.
Leer van de fouten van anderen, je wordt toch nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Laat je moto je nergens brengen waar je hersenen 5 seconden eerder niet zijn geweest.
Laat het aantal keren dat je je zijpikkel uitklapte gelijk zijn aan het aantal keer dat je hem inklapte.
Er zijn twee simpele regels om vlot en snel door sneeuw en ijs te rijden. Jammer genoeg weet niemand welke die twee regels zijn.
Je begint met een zak vol geluk en een lege zak voor ervaring. De kunst is de ervaringzak te vullen alvorens de gelukzak leeg is.
Als je in je achteruitkijkspiegels vonken ziet en je hoort je passagier roepen, zijn een paar dingen niet in orde.
In de nooit afhoudende strijd tussen materialen gemaakt van metaal, rubber, plexi, carbon, plastiek die zich bewegen tegen 100+Km/h en de grond tegen 0Km/h, moet de grond nog zijn eerste keer verliezen. Hetzelfde geldt voor wagens, vrachtwagens en dieren groter dan jou. Gelijkspel telt niet mee.
Een goede beslissing komt door ervaring. Jammer genoeg komt ervaring pas door verkeerde beslissingen.
Blijf rondom je kijken, er is altijd wel iets dat je hebt gemist.
Onthou dat zwaarte en middelpuntvliedende kracht niet alleen goede ideeën zijn, maar wetten die zich niet laten veranderen.
De twee meest nutteloze dingen voor een motard zijn de remweg achter hem en de voorbije 9/10 van een seconde.
Men kan je niet aanrijden als je er niet bent
Bij weinig grip is de kans op overleven omgekeerd evenredig met de hellingshoek. Grote hellingshoek, kleine kans op overleven, en omgekeerd.
Blijf weg uit mist. Misschien is dat enkele rode achterlicht waarvan je denkt dat het een andere motard is wel het rooie bakboordlicht van een boot.
Het is altijd een goed idee om het voorlicht in de voorwaartse richting te houden.
Middernachtbeestjes smaken best
Zadeltassen kunnen niet alles bevatten wat je wil meepakken, maar wel al wat je nodig hebt.
Nooit in discussie gaan met een vrouw die een momentsleutel in haar handen heeft
Nooit racen met een oude gozer, hij kon wel eens een versnelling meer hebben dan jij.
Thuis is daar waar de moto lang genoeg stil staat om wat oliedruppels na te laten.
Het vraagt meer liefde om een zadel te delen dan een bed.
Het enige goede zicht op een onweer is in je achteruitkijkspiegels.
Enkel motards begrijpen waarom een hond zijn hoofd door de zijruit van een rijdende wagen steekt.
Moto's lekken geen olie, ze bakenen hun territorium af.
Vraag nooit een motard naar de weg als je gehaast bent.
Rij 's avonds nooit zo lang door dat je de zonsopgang zou missen.Soms duurt het een volle tank alvorens je terug helder kan nadenken.
Sneller rijden dan iedereen is de enige garantie om alleen te rijden.
Een goede motard heeft evenwicht, doorzicht en een goede timing. Net als de perfecte vrijer.
Als je niet in de regen rijdt, dan rij je niet.
Respecteer de motorijder die de donkere kant van het motorijden heeft gezien en het kan voortvertellen.
Jonge rijders kiezen een bestemming en vertrekken. Oude rijders kiezen een richting en vertrekken.
Werk om te rijden, rijd naar't werk
Wat het ook is, het is beter in de wind
Als je naar de weg kijkt en er lijkt geen eind aan te komen, geloof maar dat er een eind aan komt!
Winter is het signaal van de natuur om te zeggen je moto te onderhouden.
Hou je moto in perfecte conditie: motorlaarzen zijn echt niet gemaakt om er lang en ver mee te wandelen.
Als je moto niet goed remt begin je toch niet je motor te reviseren.
Onthou evenveel aandacht te schenken aan je partner als aan je carburatoren.
Soms gebeurd de beste communicatie als je elk op je eigen moto zit.
Getrainde reflexen zijn sneller dan geluk
Goede koffie mag niet te onderscheiden zijn van SAE50 motorolie
Een vriend is hij die om 2 uur 's nachts uit zijn bed kruipt om je ergens in het midden van nergens te komen helpen wanneer je met je moto in panne bent gevallen.
Als zij haar motorolie meer ververst dan ze van gedacht veranderd, blijf bij haar.
Er is iets bijzonder lelijk aan een nieuwe moto op een aanhanger.
Iedereen crasht ooit. Sommigen stappen terug op. Sommigen niet. Sommigen kunnen niet meer.
Sommige moto's rijden op 99octaan ego.
Je weet dat ze je graag ziet als ze aanbied om met haar moto te rijden. Ze zal je nog liever zien als je het niet doet.
Nooit in discussie gaan met een 30tonner
Nooit beschaamd zijn om een oude slechte gewoonte af te leren.
Onderhoud is evenveel kunst als techniek.
Een goeie lange rit kan je gedachten klaren, je vertrouwen herstellen en veel benzine kosten.
Als de omgeving begint te vervelen, stop, kom van je moto en ga lang genoeg in de gracht zitten om te appreciëren wat hier was alvorens men er een weg aanlegde.
Als je het niet kan repareren met een rekker, WD40 en/of isolatietape, heb je een echt probleem!
Als je rijdt alsof er geen volgende dag is, zal er ook geen zijn.
Als je klachten hebt over de voorrijder zijn tempo, maak je dan klaar om zelf de groep te gaan leiden.
Grijsharige rijders zijn dat niet door puur geluk geworden.
Er zijn dronken rijders. Er zijn oude rijders. Maar er zijn geen oude dronken rijders.
De beste aanpassingen (modificaties) zijn niet langs de buitenkant zichtbaar.
Vervang de goedkoopste onderdelen eerst
Geen belang welk merk je rijdt: het is allemaal dezelfde wind.
Je hebt beide pistons en cilinders nodig om de moto te laten rijden. De een is niet belangrijker dan de andere.
Rij nooit sneller dan je bewaarengel kan vliegen.